torstai 9. maaliskuuta 2017

Kauppareissulta ambulanssilla päivystykseen

Huh olipas eilinen! Aloittelin rauhassa värittämään Päivi Vesalan Mielikuvia vol. 2 -kirjaa, ja lähdin käymään kaupassa siinä välissä. Ajattelin, että kauppareissun jälkeen tulen kotiin syömään lounasta ja jatkan värittelyä. Noh, ei mennyt niinkuin Strömsössä.

Sain kaupassa rytmihäiriön, syke hyppäs ihan yhtäkkiä sinne 250 bpm. Mulla oli täysi kori ostoksia ja kauheat jonot. Hikoilin ja meinasin pyörtyä jonossa, mutta en kehdannut sanoa että mulla on rytmihäiriö päällä. Olisi vaan pitänyt jättää ostokset ja lähteä, mutta maksoin ostokset ja pakkasin repun ja ostoskassin. Siitä sitten pikapikaa tien yli vastapäiselle terveysasemalle, onneksi oli lähellä!

Munhan piti selvittää, että miten tässä tilanteessa tulisi toimia että pääsen käyrille. Ryntäsin vaan paniikissa terveysasemalle ja koitin löytää jonkun hoitajan tms. jolta kysyä apua. Sieltä sitten tulikin taukotilasta eräs hoitaja juuri ruokatauolta ja menin kysymään häneltä. Hoitaja tarttui heti toimeen, haki EKG-laitteen ja vei mut tutkimushuoneeseen. Paidat pois, kelakortti hoitajalle ja ekg-pöydälle. Ja se rytmihäiriö saatiin nauhalle!!

Syke oli 242, 230 bpm otetuissa EKG:issa. Hoitaja olisi konsultoinut lääkäriä, mutta kaikki lääkärit oli ruokkiksella niin päästi mut kotiin ja lupasi soitella perään jos tulee jatkotoimenpiteitä. Mä meinasin tuupertua matkalla kotiin portaiden ja ylämäen jälkeen, mutta pääsin himaan. Lepäilin sohvalla 20 min mutta syke oli silti siinä yli 200. Hoitaja soitti, että lähde nyt äkkiä Acutaan että mun sydämen syke on niin korkea että se on vaarallista. Paniikkipuhelu avokille ja siitä sitten soitin 112 ja ne laittoivat ambulanssin.

Ambulanssissa mulle puhuttiin rytmin kääntämisestä normaaliin sinusrytmiin lääkkeillä. Mutta sitten mulla kääntyikin itsellään se rytmihäiriö! Mut vietiin silti Acutaan osastolle seurantaan. Vitsi oli noloa kun mua kannettiin ympäriinsä paareilla :D Makailin sit muutaman tunnin seurannassa, seurattiin EKG, syke, happisaturaatio ja verenpaine. Päivystävä lääkäri konsultoi mun kardiologia ja mun pitäisi kuulla tarkempia tietoja tässä jossain vaiheessa.

Mutta joo, se rytmihäiriö mitä luulin vaarattomaksi on sen verran paha, että joudun aina ottamaan ambulanssin Acutaan jos en saa itse käännytettyä rytmiä normaaliksi. Miten tässä uskaltaa lähteä minnekään?!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti