perjantai 17. maaliskuuta 2017

Mustataustaisen mandalan viimeistely

Ostin Adlibrikseltä muutama viikko takaperin Magisk Mandalas -kirjan, mutta mulla on ollut niin paljon kaikkea muuta kivaa väritettävää, että en oo ehtinyt tähän kirjaan paneutua. Ja mulla oli vähän ennakkoluuloja tuosta kirjasta, mustataustaisten mandaloiden tausta näytti siltä, että Polychromokset olisivat liian peittävät ja jos vähänkin värittäisi yli niin se näkyisi selkeästi mustan päällä. Noh, olin onneksi väärässä ja aika laiskasti noista mustataustaisia mandaloita pystyi värittämään, ei näkynyt edes Polychromokset vaikka väritti yli. Näähän on kivoja ja helppoja, kun voi värittää vähän sinnepäin vaan! :D

Oon ihan rakastunut mun valkoiseen geelikynään, Uni-ball Signoon, mitä täällä varmaan onkin näkynyt kyllästymiseen asti! :D Valkoinen kontrastivärinä mustataustaisen mandalan kanssa kiehtoi mua, vaikka en kyllä kenenkään oo koskaan nähnyt viimeistelevän mandaloita geelikynällä... mutta, miksi ei?!

Alla oleva kuva on värittämisen jälkeen ennen geelikynää. Oon näemmä napannut niin huonon kuvan kiireessä, että käyköön tää samalla tutoriaalista siitä, miten paljon paremmalta väritytet kuvat näyttää kun kuvan ottaa kunnolla! :D Mullahan ei mitään ihmepeliä tuohon kuvaamiseen ole, otan kuvat kännykkäni Samsung Galaxy J5 kameralla. Ihan hyvä kamera tässä on kännykäksi ja hei, ei tässä mitään ammattilaisia edes yritetä olla! :)

Magisk Mandalas ja Polychromos.
Polychromoksissa on niin hyvä pigmentti ja vähän "vahamainen" lopputulos, joten kuten ylläolevastakin kuvasta näkyy niin kuvatessa helposti vahamainen pinta heijastaa valoa ja kuvasta tulee huono -.- Noh, aika perus mandala ennen viimeistelyä.
Magisk Mandalas, Polychromos ja viimeistelyt valkoisella geenikynällä Uni-ball Signo.
Kunnolla otettu kuva ja viimeistelypisteet tehty - kyllähän se kuvan ilme muuttui!  Tarkkasilmäiset voi huomata, miten osassa kohtaa olin vähän hätäinen ja oon vähän levittänyt tuota geelikynää kämmensyrjällä vahingossa. Yleensä koitan tehdä pisteet geelikynällä niin, että aloitan vasemmasta yläkulmasta etten sotke kämmensyrjällä märkiä yksityiskohtia. Ja sitten odottelen aina välissä että on varmasti kuivaa jos päätänkin tehdä myöhemmin lisää yksityiskohtia ja joudun pitämään kättä väritettyjen pisteiden päällä.

Mun taktiikka viimeistelyssä geelikynällä on pisteet - mä aloitan tekemään pisteitä johonkin kohtaan, mihin ne musta sopii. Jatkan siitä sitten seuraavaan kohtaan - ei liian lähelle, sillä liika on liikaa. Täydentelen pisteitä sopiviin kohtiin kunnes olen tyytyväinen lopputulokseen :) Mä en stressaa ihan liikoja siitä, että kaikki pisteet olisi just samassa kohdassa, tasakokoisia ja oikeassa linjassa. Käsin tässä kuitenkin väritetään ja musta pieni epäsymmetrisyys tuo elävyyttä väritettyyn kuvaan. Viivojakin saa tehtyä, mutta pisteistä tulee tasaisempia ja ne on helpompia. Viivan sijaan voi tehdä vaikka 3-5 pientä pistettä linjaan. Tuossa mun geelikynässä on niin runsas pigmentti, että mustetta kertyy kärkeen ja se kuivaa siihen -  jossain vaiheessa aina huomaa että pisteet ei enää olekaan pisteitä vaan epämuodostuneita. Silloin pyyhin sormella kynän päästä kuivaneet värit pois ja jatkan. Tässä tulee sormet sotkuiseksi, jonkun talouspaperinpalan voisi tietty ottaa myös viereen! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti