maanantai 27. maaliskuuta 2017

Päivi Vesala Mielikuvia vol 2, eiku vol 1, eiku... uniikkikappaleet!

Kuten jo moneen kertaan sanottu, niin sain blogiini ilmaiset arvosteluversiot Päivi Vesalan Mielikuvia värityskirjoista BoD:lta (Books on Demand). Olen näistä kirjoista aikaisemmin muutaman kuvan väritellyt, ja perjantaina innostuin taas noista kirjoista uudestaan. Moni varmaan tunteekin mut Facebookista Aikuisten värityskirjaporukasta ja saattakin jo olla tietoinen mun julkisesta kömmähdyksestä, mutta kerrottakoon koko tarina vielä kerran kun on sen verran hauska sattumus!

BoD julkaisee ja painaa omakustannekirjoja, jotka nimen mukaisesti, books on demand, painaa kirjat vasta tilauksen jälkeen. Eli kirjoja ei löydy normaaliin tapaan varastosta kasoja, vaan niitä painetaan vain tilauksesta. Näppärää muuten, ja varmasti hyvä luonnollekin!! Mulle laitettin Päivi Vesalan Mielikuvia kirjojen molemmat osat samaan aikaan painoon - olin todella tyytyväinen mun kirjoihin ja en edes itse tajunnut että niissä on jotain vikaa ennen viikonloppua.

Jaoin muutaman kuvan Facebookissa väritysryhmässä, ja itse Päivi Vesala korjasi kuviin, että kuvat ovat kirjasta vol 1, eikä kirjasta vol 2, niinkuin olin kirjoittanut. Olin ihan nolona ja vaihdoin numerot - kunnes katsoin kirjaa pöydällä ja siinä oikeasti luki vol 2. Ehdin jo syyttää Päivi Vesalaa, että taiteilija itse sekoittaa kirjansa, mutta tarkemman tarkastelun jälkeen mulla on kannet menny päinvastoin kirjoissa!! Eli mun Mielikuvia Vol 1. sisältää itseasiassa kirjan Mielikuvia vol 2, sisältö on oikea mutta kannet mennyt painossa väärin. Noh, onpahan aidosti uniikit kappaleet ja ei tää värittelyä haittaa, ainoa että pitää muistaa mainita oikean kirjan nimi kuvia jakaessa, vaikka kansissa lukeekin mitä sattuu! :D

Luulin värittäneeni kuvia Päivi Vesalan Mielikuvia vol. 2 kirjasta, mutta nämä ovatkin sitten Mielikuvia vol 1. kirjasta oikeasti. Ensimmäinen kuva mulla jäi moneksi viikoksi kesken, vaikka se ei mun tapaista olekaan jättää kuvia kesken. Jos jätän kuvan kesken, todennäköisesti en ole siihen tyytyväinen ja en edes aio värittää sitä loppuun. Tän kuvan mä kuitenkin halusin värittää ja viimeistelläkin, mutta tässä oli niin paljon yksityiskohtia ja sain välissä kasan uusia kirjoja, joten tää nyt vain jäi kesken.

Päivi Vesala Mielikuvia Vol. 1, Polychromos ja valkoinen geelikynä Uni-ball Signo.

Kuvan design on todella abstrakti, ja en vieläkään tiedä että onko kuva tarkoitettu täysin abstraktiksi vain yrittääkö se abstraktilla tavalla esittää jotain. Mä tulkitsin ja löysin tästä kuvasta vaikka mitä! Keskellä on selkeästi abstrakti lintu lentämässä siivet auki auringonlaskuun joen päällä. Joki on ympäröity pöyreillä kivillä, horisontissa laskee aurinko ja maata ja taivasta rajaa puurivistö. Tälläsia kuvia pitäisi jaksaa väritellä useammin - kuva näyttää heti paljon upeammalta kun kuva täyttää koko paperin eikä tylsää tyhjää taustaa ole. Ja noita geelikynäpisteitä, hui kamala että niitä on monta! Voitte vaan kuvitella, kuinka monta tovia meni noita tökkiessä.

Ylemmän kuvan näpertelyn jälkeen mä kaipasin vähän isompia linjoja. Laiskana en edes uutta kirjaa jaksanut hakea, vaan jatkoin tämän Päivi vesalan Mielikuvia Vol 1. parissa tällä kertaa maatuskanuken parissa. Ajattelin ensin, että kuva ei edes geelikynäviimeistelyä kaipaa, mutta kyllä tuolla valkoisella värillä saa ihan eri tavalla kuvan herätettyä henkiin. Alla onkin kuvat samasta kuvasta ennen ja jälkeen geelikynäviimeistelyjä.

























Etenkin nuken silmiin tuli paljon eloa ihan kahdella pienellä valkoisella pisteellä. Pehmensin kuvassa värejä hieman kookosöljyllä, eli kun olin päävärityksen Polychromoksilla saanut valmiiksi, vanupuikon ja kookosöljyn kanssa levittelin ja sekoittelin värejä jotta sain pehmeän tasaiset liukuvärit. Öljyä käyttäessä kannattaa olla tarkka, ettei öljyä ole liikaa, tähänkin oppii kokeilemalla. Itse pidän koko ajan paperia käsillä ja taputtelen ylimääräisen öljyn kuvan pinnalta paperiin. Mä voisin oikeasti tehdä tästä tutoriaalin joskus!

Päivi Vesalan Mielikuvia kirjoissa parasta on ehdottomasti monipuolisuus, yksipuolisesti kierrelehtiötyyliin sidottu kirja ja se, että kuviot näyttävät aidosti käsin piirretyiltä. Kuten tässäkin postauksessa olevista kuvista huomaa, niin samassa kirjassa on monipuolisesti erilaisia kuvia - toinen absrtakti ja pikkutarkka, toinen selkeästi esittää jotain ja yksityiskohdat ovat suuria. Päivi Vesalan piirrustustyyli on myös maanläheinen ja käsinpiirretty jälki näkyy. Koska kuvat ei ole tietokoneella piirretty täysin symmetrisiksi ja puhdaslinjaisiksi, myös värittäminen on anteeksiantavaa. Kukaan ei varmaan edes ensisilmäyksellä ainakaan huomaa, miten paljon mulla on etenkin tuossa ylemmässä kuvassa kynä karannut viivan ulkopuolelle! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti